Logo Jelle F. Post

Haengbog – Zuid-Korea

Niemand gaat zomaar even naar Zuid-Korea. Maar het is wel een land dat tot de verbeelding spreekt dankzij trends als K-pop en Squid Game. Hier streven de inwoners naar blijvend geluk: ‘haengbog’.

Haengbog

Zuid-Koreaanse wijsheden voor een gelukkig leven

Bestel hier

Niemand gaat zomaar even naar Zuid-Korea. Maar het is wel een land dat erg tot de verbeelding spreekt, dankzij trends als K-pop en Squid Game. Het is het land waar mensen samen eten en de tijd nemen voor elkaar. Een land waar de mensen streven naar blijvend geluk: ‘haengbog’. Barbara Zitwer laat ons zien waarom zij op slag verliefd werd op Zuid-Korea. Ze neemt ons mee van Seoul tot Jindo-eiland en van tafels vol traditionele gerechten naar de verstilling van eeuwenoude tempels. Als je zelf (nog) niet afreist naar dit land, laat je dan inspireren door de wijsheden van de Zuid-Koreaanse bevolking. Voeg een vleugje Zuid-Korea toe aan jouw Westerse leven. Welkom in Korea

 

Korea is een economische grootmacht, maar bezit ook wat ze in Hollywood de ‘it-factor’ noemen. Dankzij bekroonde boeken, films, tv-series en muziek krijgt iedereen tegenwoordig wel iets mee van de Koreaanse cultuur.

‘Waarom Korea?’ wil iedereen weten. Korea is een wonder, en dat woord gebruik ik niet vaak. Het land staat zelfs bekend als ‘het wonder aan de Han’. Zijn geschiedenis van de afgelopen eeuw wordt gekenmerkt door conflicten en veel leed, te beginnen met de bezetting door Japan in 1910, de scheiding van Noord en Zuid in 1945, de Koreaanse Oorlog in 1950 en de nog altijd bestaande DMZ (gedemilitariseerde zone) die de scheidslijn tussen Noord en Zuid aangeeft. Na de Koreaanse Oorlog was Korea een van de armste landen van de wereld, met een economie die hoofdzakelijk op landbouw was gestoeld. Door een combinatie van hervormingen vanuit de overheid en een toegewijde, hardwerkende beroepsbevolking is Korea van de grond af opgebouwd en uitgegroeid tot een van de tijgereconomieën van Azië. Nu is het de tiende grootste economie van de wereld, met dank aan auto’s, scheepvaart, technologie, elektronica en, jawel, popmuziek. Korea is een economische grootmacht, maar bezit ook wat ze in Hollywood de ‘it-factor’ noemen. Dankzij bekroonde boeken, films, tv-series en muziek krijgt iedereen tegenwoordig wel iets mee van de Koreaanse cultuur.

Makers van dit boek

Uitgeverij Mo’media, Tekst: Barbara J. Zitwer, Vertaling: Saskia Peeters, Ontwerp en illustraties: Jelle F. Post, Projectleiding: Martine Koelemeijer, Realisatie: Real Concepts BV

Een aantal van de handgemaakte illustraties van Jelle uit het boek

«